Del: - -

Hvad skal I vælge?

Hvilke hjælpemidler skal I vælge, hvor mange skal I have og hvordan vedligeholder I dem bedst?

Beskriv opgave og krav

Beskriv de situationer, I er ude for. For hver situation skal I overveje, hvilke krav der er til hjælpemidlet:

  • Hvor mange kg skal det kunne tåle?
  • Hvor stort må det være i forhold til pladsen?
  • Hvordan skal det være at manøvrere med? (hjulstørrelse, balance, størrelse, transport mv)
  • Hvor skal I kunne manøvrere? (på trapper, over dørtrin eller andre forhindringer)
  • Hvor let skal det være at betjene? (indstillingsmuligheder, brugsanvisning)
  • Skal borgeren selv kunne betjene eller hjælpe med at betjene det?
  • Hvilke krav til vedligeholdelse og rengøring har I?

Læs et eksempel her om krav til leverandørerneHjælpemiddelbasen har desuden en række detaljerede skabeloner over kravspecifikationer til næsten alle typer hjælpemidler.

Fem typer hjælpemidler klarer 90 pct. af opgaverne

Det er en god idé at begrænse antallet af forskellige hjælpemidler i en kommune eller på en stor arbejdsplads. Erfaringerne i Projekt Fokus, som fokuserede på brugen af hjælpemidler på to sygehuse i Region Midt, har vist, at op til 90 pct. af alle opgaver kunne klares med bare fem forskellige typer hjælpemidler foruden sengen.

Det gør det meget lettere for personalet at flytte rundt til andre afdelinger. Det er også nemmere at oplære nyt personale, lave forflytningsplaner samt at holde styr på depot og vedligeholdelse. Endelig er det mere behageligt og mindre forvirrende for borgeren, at det er samme type hjælpemiddel, der bruges hver gang.

Sengen er nærmest det vigtigste hjælpemiddel overhovedet. Socialstyrelsen har i 2016 udgivet en vejledning til indkøb af plejesenge. Find den her.  

Hvilke hjælpemidler er egnede

I kan få en kort introduktion til, hvilke hjælpemidler der egner sig til bestemte situationer her på siden: Hvilket hjælpemiddel hvornår. Ellers har I formentlig nogle ressourcepersoner på arbejdet, som I kan spørge. For eksempel forflytningsvejledere og terapeuter.

For det store overblik kan I gå på opdagelse i Hjælpemiddelbasen, www.hmi-basen.dk. Der er også et forum, man kan tilmelde sig. Her kan man stille spørgsmål og få svar fra konsulenter og kolleger fra andre arbejdspladser, der har erfaring med emnet. 

Hvert efterår arrangerer Branchearbejdsmiljørådet Social & Sundhed et fagligt træf, hvor man bliver præsenteret for nye hjælpemidler. Producenterne af hjælpemidler har desuden stor viden om deres produkter. Så spørg dem ud, når I kan.

Har I allerede velegnede hjælpemidler, som I kan lide at bruge, så er det en god idé at holde jer til samme slags. Det gør det lettere at tage de nyindkøbte i brug.

Hvor mange er der brug for?

Hjælpemidler skal være tilgængelige der, hvor der er brug for dem. Skal man dele og hente hjælpemidlet i andre afdelinger, bliver de ofte ikke brugt tilstrækkeligt.

Hent hjælpemiddelalgoritmerne som er en god hjælp til at finde den gode  metode og de rette hjælpemidler til at forflytte.

Få nogle hjælpemidler hjem på prøve

I bør altid tage flere produkter hjem på prøve. Medarbejderne skal afprøve og evaluere hjælpemidlerne. Herefter er det lettere at vælge et hjælpemiddel og få medarbejdernes opbakning til at bruge det.

Her er et eksempel på, hvilke evalueringsparametre man kan bruge i forbindelse med valg af lift.

Fordel ansvaret for oplæring og vedligeholdelse

Når det er besluttet at købe nye hjælpemidler, skal der også være nogen, der tager ansvar for at introducere dem for medarbejderne. Ofte er det forflytningsvejledernes ansvar at:

  • oplære personalet
  • hænge brugsvejledninger op
  • revidere eksisterende forflytningsplaner
  • placere og installere hjælpemidlerne
  • vedligeholde hjælpemidlerne

Læs mere om ledelse og ansvar.


Senest revideret den 3. april 2023