Del: - -

Gode råd til forflytningsprojektet

Her har vi listet 9 gode råd til forflytningsprojektet.

  1. Sæt øget fokus på forflytninger og gør det i fællesskab mellem øverste ledelse, daglig ledelse og medarbejdere. Det skaber forankring og motivation og sikrer, at der bliver afsat ressourcer til at forbedre forflytningspraksis.
  2. Ledelsen har et særligt ansvar for at gribe oplagte anledninger til at gennemføre et forflytningsprojekt. Det kan fx være, at flere medarbejdere klager over ondt i ryggen eller muskel- og ledsmerter, nye brugere med andre behov, medarbejderne peger på forflytning i arbejdspladsens APV mv.
  3. Organiser projektet i faser så der er klarhed over ansvar og roller; hvem gør hvad, hvornår, hvordan og hvorfor.
  4. Den øverste ledelse må skabe rammerne i form af tid og ressourcer i forhold til forflytningsprojektet. Den daglige ledelse og forflytningsvejledere må være drivende kræfter i ændring af forflytningspraksis. Ledelsens deltagelse gennem hele projektet signalerer, at forflytninger er højt prioriteret og sikrer, at der er fremdrift i projektet.
  5. En fokuseret og struktureret dialog med hele medarbejdergruppen som grundlag for at ændre indgroede holdninger, vaner, rutiner og handlinger. Medarbejderne får lejlighed til at få sat ord på forestillinger om og holdninger til forflytninger for hermed at blive mere bevidste om egne og hinandens forflytningspraksis.
  6. Planlæg projektaktiviteter, som er konkrete og vedkommende for medarbejderne.
  7. Det tager tid at ændre vaner. Fokuser derfor på mål og resultater både på kort og på lang sigt.
  8. Følg op hvis I skal nå de langsigtede mål. Afsat tid til løbende holdningsdiskussioner, "brush-ups" og erfaringsudveksling om de konkrete problemer og dilemmaer, som medarbejderne møder i hverdagen.
  9. Den gode forflytningspraksis må næres og vedligeholdes efter projektets afslutning. Fasthold fx uddannelse af forflytningsvejledere og giv dem en synlig opbakning og klare rammer for deres opgaver. Giv fx mulighed for, at de indgår i netværk på tværs af afdelinger. Gennemfør løbende check og evalueringer af arbejdspladsens forflytningspraksis med henblik på at handle, hvis gamle vaner ikke er blevet brudt eller hvis aftaler om forflytninger ikke overholdes.

Senest revideret den 6. marts 2020