Hjælpemidler skal være:
- tæt på forflytningen
- synlige
- være samme sted hver gang
- lette at få fat i og sætte på plads
Få glidestykker, spilerdug og lignende ud af skabene og hæng dem op, så de er lige ved hånden ved hver enkel forflytningssituation. Også større hjælpemidler skal være tæt på for alle, der skal bruge dem.
Måske skal I købe nyt for at få nok hjælpemidler der, hvor de skal bruges.
Faste pladser til hjælpemidler
Hjælpemidlerne skal have faste pladser, og husk at stille dem på plads efter brug. Så har du allerede hjulpet dine kollegaer, der skal bruge dem næste gang.
Husk at give besked til den ansvarlige for vedligeholdelse, hvis et hjælpemiddel mangler eller ikke virker. Der skal også være en brugermanual på hjælpemidlernes plads og en forflytningsplan ved borgeren. I Hjælpemiddelbasen kan I finde QR-koder til alle hjælpemidler. Disse kan printes ud og klæbes på det enkelte hjælpemiddel. Ved at scanne QR-koden med smartphonen får du adgang til f.eks. brugsanvisning og videoer.
Læs mere om QR-koder på Hjælpemiddelbasen.
På manualen og forflytningsplanen kan man skrive telefonnummeret til dem, der vedligeholder hjælpemidler og fylder op.
Hold orden i hjælpemidlerne og omkring forflytningen
I kan skrive på knager og hylder, hvad der skal være hvor. Det er vigtigt, at hjælpemidler og andre ting i rummet ikke roder. En god forflytning kræver god plads og minimal risiko for at støde ind i noget eller snuble over noget på gulvet.
Bevilling og tilgængelighed uden for kontortid
Det skal også være let at få leveret nye hjælpemidler, hvis der opstår akutte situationer eller blot et nyt behov for hjælpemidler. Det kræver en god organisation og kommunikation.