Forflytningsguiden

God forflytningsteknik forebygger nedslidning og forhindrer arbejdsulykker.

Hent guiden her

Grundlæggende principper

Når du forflytter mennesker er der en række grundprincipper indenfor forflytningsteknik, som du skal kende, og som letter arbejdet med forflytning. De grundlæggende principper, når du skal lære forflytningsteknik, finder du her.

Det naturlige bevægemønster

Det naturlige bevægemønster er den måde vi bevæger os på f.eks. når vi rejser og sætter os eller vender os i sengen, uden at vi behøver at tænke over det. Bevægemønsteret er næsten ens for alle mennesker.

Det naturlige bevægemønster følger nogle enkle regler:

  • Minimer gnidningsmodstanden: Når vi bevæger os naturligt, vil vi forsøge at nedsætte gnidningsmodstanden f.eks. ved at løfte den kropsdel, som hænger fast i underlaget. Når du skal hjælpe andre med at forflytte sig, skal du også nedsætte gnidningsmodstanden. Du kan enten lade borgeren selv løfte sig fri af underlaget, eller hvis det ikke kan lade sig gøre bruge glidestykker. Så vil forflytningen blive lettere både for borgeren og for dig som hjælper.
  • Del bevægelsen op i flere små bevægelser: Prøv selv at vende dig i sengen eller rejse dig fra en stol. Så vil du mærke, at du ikke flytter hele kroppen på en gang. Når du forflytter, vil det blive lettere for borgeren at følge med i forflytningen, hvis det hele ikke skal foregå i en bevægelse, og den fysiske belastning for dig bliver mindre.

  • Tag højde for tempo, rytme og afstande.

Trykpunkter

Viden om trykpunkter går ud på at mindske trykket, så vi kan bevæge os.

Tyngdekraften vil presse kroppen ned mod underlaget. Trykket vil være størst ved hovedet, skulderbladene, balderne, læggene og hælene. Gnidningsmodstanden gør det besværligt at flytte en person passivt f.eks. ud til sengekanten.

Vigtigt om trykpunkter:

  • Der er forskellige trykpunkter ved forskellige forflytninger. Analyser derfor, hvor de relevante trykpunkter er i den givne forflytningssituation.

  • Nedsæt gnidningsmodstanden f.eks. med et glidestykke. Sørg for, at glidestykker ligger lige der, hvor trykpunktet er.
  • Koncentrer vægten og trykket på glidestykker, når du skubber, trækker og ruller.

Bådprincippet

Kilde: illustreret efter Forflytningskundskab af Per Halvor Lunde, GADS Forlag, 2012

Bådprincippet er en gammel teknik, som går ud på at samarbejde med de fysiske love. Bådprincippet bygger på viden om både det naturlige bevægemønster og trykpunkter.

Bådprincippet i praksis:

  • Aktiver borgeren til at gøre mest muligt selv.
  • Nedsæt gnidningsmodstanden mellem borgeren og underlaget under de relevante trykpunkter.
  • Koncentrer vægten på glidestykket ved at rulle borgeren over på glidestykket.

  • Giv skub- og trækkraften en retning, som minder om det naturlige bevægemønster.

Vægtstangsprincippet

Fra fysikkens love kender du måske vægtstangsprincippet: jo længere væk fra omdrejningspunktet, du arbejder med tunge ting, jo mindre kraft skal du bruge.

Omsat til forflytning betyder det, at du skal bruge mindre kraft og fysisk anstrengelse hvis du bruger f.eks. borgerens lårben som vægtstang, når du skal vende ham.

Vægtstangsprincippet kort sagt:

  • Se borgerens eget bevægemønster. Lad ham gøre så meget som muligt selv.
  • Brug vægtstangsprincippet til at nedsætte den kraft, du skal bruge til at forflytte.
  • Understøt borgeren i at bruge det naturlige bevægemønster.

Brug borgerens ressourcer

Hvis borgeren selv kan hjælpe til i forflytningen, skal du lade ham/hende gøre det. Det vil både lette belastningen på dig, og hjælpe borgeren til at vedligeholde sine funktioner.

Se også 7 gyldne regler om forflytning.

Film om forflytningsteknik

Forflytningsfilmene er til brug i undervisning, dialog og refleksion om forflytning og forflytningsopgaver i medarbejdergrupper, med elever og studerende, sammen med forflytningsvejleder, underviser eller anden ressourceperson.

Se forflytningsvideoerne her

Senest revideret den 27. april 2020