Guide til forflytningsvejlederen

Denne guide er en kort gennemgang af, hvad det vil sige at være forflytningsvejleder inden for social- og sundhedsområdet.

Hent guiden her
Plakat: Forebyg akut fysisk overbelastning

Materialet indeholder 8 anbefalinger, som I med fordel kan printe ud og hænge op på arbejdspladsen, så alle bliver opmærksomme på at forebygge akut fysisk overbelastning. 

Hent plakaten her.
Del: - -

Vejledning og undervisning

Vejledning og undervisning er to kerneopgaver for forflytningsvejlederen. Det er to opgaver, som kan minde om hinanden, men som har forskellige udgangspunkter.

Vejledning

Som forflytningsvejleder er det din opgave at tilbyde din vejledning og sparring, når dine kolleger i dagligdagen har spørgsmål til konkrete forflytningssituationer eller problemer med vanskelige forflytninger. Behovet for vejledning kan opstå fra det ene øjeblik til det andet, men du kan også vejlede på mere langsigtede problematikker som for eksempel indretning af badeværelse, ændrede behov hos en bruger eller lignende. I forvejen kender de andre dig som kollega, men din funktion som forflytningsvejleder giver både dig og kollegerne andre roller. Du skal give vejledning - de skal tage imod.

Dialog i øjenhøjde

Når du skal vejlede dine kolleger, kan det være relevant for dig at overveje, hvad målet med vejledningen er. De brug for din vurdering og dine råd for at kunne udføre en handling, men optimalt set skal du hjælpe dem med selv at finde frem til den løsning, der er rigtig for dem. Løsningerne bliver altid bedre, hvis dine kolleger selv har været med til at finde dem, og det er vigtigt at huske, at der ikke er nogen facitliste: det afhænger altid af den konkrete situation. Du kan tage udgangspunkt i den teori om forflytningsteknik og de praktiske løsningsforslag, du har lært på vejlederuddannelsen, men derudover er det vigtigt at stille spørgsmål og lytte til kollegerne: Hvad ved vi på vores arbejdsplads om det her problem?

4 råd om at vejlede

  • Du skal tage udgangspunkt i den viden og de erfaringer, I allerede har på arbejdspladsen.
  • Du skal ikke optræde som eksperten, der altid har en løsning.
  • Du skal ikke være politimanden, som finder overtrædelser af regler og løfter pegefingre.
  • Du skal ikke være chef.

Undervisning

Når du skal undervise kolleger, nyansatte og studerende, skal du formidle forflytningsteknikker og metoder i en mere traditionel undervisningssammenhæng. Målet er her at videregive viden og give mulighed for at få trænet teknikkerne. Der er ingen tommelfingerregler for, hvor længe et kursus i forflytningsteknik bør vare. Det afhænger af den enkelte medarbejders forudsætninger, så som uddannelse, erfaring og tidligere kurser.

Mere end blot teknik

Erfaringerne viser, at et godt kursusforløb ikke kun skal bestå af uddannelse i forflytningsteknik i snæver forstand. Man kan groft set opdele de kompetencer, som deltagerne har behov for, i tre kategorier:

1. Kropsbevidsthed
Deltagerne skal ikke bare lære de rigtige teknikker med hovedet. De skal have dem ind i kroppen, så de automatisk kan bruge dem i hverdagen. Det opnår man ikke på et kort kursus – men fundamentet skal lægges hér. Som underviser kan man bl.a. give deltagerne kropsbevidsthed ved at lægge praktiske øvelser ind i undervisningsforløbet. Deltagerne kan fx skiftes til at agere bruger og hjælper, så de også får fornemmelse for, hvordan det føles at være den, der bliver forflyttet.

2. Teknik og hjælpemidler
Deltagerne skal både lære og øve sig i forflytningsteknikker og principper for bevægelse. Det samme gælder brugen af forskellige hjælpemidler. De skal også lære om kropsfunktioner og belastning på det teoretiske plan. Det kan være en god ide at medbringe forskellige genstande, der kan eksemplificere det teoretiske – fx en lift, en plejeseng, et skelet eller andre relevante ting. Husk at gøre den teoretiske undervisning ”spiselig” ved  at lægge praktiske øvelser ind i undervisningen. Ud over at det skabe variation giver det deltagerne mulighed for at prøve tingene af i praksis og samarbejde om forflytningerne. 

3. Eftertanke og problemløsning
Virkeligheden er sjældent præcis som øvelsen på kurset. Derfor er det vigtigt at kurset inspirerer deltagerne til at tænke videre selv og blive gode til at bruge det lærte i nye situationer. Det kan være en stor udfordring at stå overfor som underviser, fordi deltagerne på begynderstadiet ofte vil efterspørge klare svar og løsninger på spørgsmål og udfordringer. Som underviser skal du engagere deltagerne til at kunne acceptere, at en forflytningssituation er kompleks, og at der derfor altid er flere mulige handlinger, der kan være gode eller ”rigtige”.

Husk...
... at vi som mennesker er forskellige, og at et budskab trænger igennem på forskellige måder. Nogle skal høre det, andre har brug for at se det på papir og nogle helt tredje skal "have det i hænderne". Ved at gøre brug af flere metoder på én gang øger du chancerne for, at dine tilhørere husker det, du gerne vil fortælle dem.

Undervisningen på kurset kan ikke stå alene. Skab derfor mulighed for, at der bliver fulgt op på undervisningen, og at det at bruge de lærte teknikker bliver en del af rutinen i dagligdagen.

Film om forflytningsteknik

Forflytningsfilmene er til brug i undervisning, dialog og refleksion om forflytning og forflytningsopgaver i medarbejdergrupper, med elever og studerende, sammen med forflytningsvejleder, underviser eller anden ressourceperson.

Se forflytningsvideoerne her

Senest revideret den 11. september 2020